huhtikuu 2024

YLÖSNOUSEMUKSEN IHME

Jeesus teki paljon ihmeitä eläessään maan päällä. Hän mm. paransi sairaita, käveli veden päällä, moninkertaisti ruuan, herätti kuolleita ja muutti veden viiniksi. Evankeliumeita lukiessa ei siis voi olla kohtaamatta Jeesuksen yliluonnollista toimintaa ja sitä kautta Hänen jumalisuuttaan.

Välillä kuitenkin törmään näkemyksiin, joissa Jeesuksen yliluonnolliseen toimintaan pyritään tuomaan luonnollinen selitys: ”Ehkä järven pinta oli jäässä, kun Jeesus käveli sen päällä.”, ”Ehkä pienen pojan eväät innostivat muutkin antamaan eväänsä ja ne jakamalla kaikki saivat riittävästi.”, ”Ehkä Lasarus ei ollutkaan oikeasti kuollut.”.

Ajattelee ihminen Jeesuksen ihmeistä mitä vain ja pyrkiikö yliluonnollisen selittämään luonnollisella, niin lopulta jokainen joutuu kuitenkin kysymään itseltään, oliko Jeesus todella Jumala. Uskonko minä Häneen ylösnousseena syntien sovittajana, kuoleman voittajana ja ikuisen elämän antajana?

Pääsiäinen tuo meidät kristinuskon ytimen äärelle: Jeesuksen sovituskuoleman ja ylösnousemuksen äärelle. Sille ei voi hakea inhimillisiä selityksiä ja kutsua itseään vielä sen jälkeen kristityksi. Jos Jeesus ei noussut ylös kuolleista, niin on uskommekin turhaa ja olemme oikeastaan kaikista ihmisistä säälittävimpiä, näin Paavalikin asian toteaa (1. Kor. 15:14-19).

Amerikkalainen ateisti toimittaja Lee Strobel tiesi tämän kristinuskon ”heikon kohdan” ja päätti todistaa Jeesuksen ylösnousemuksen valheeksi, näin kumoten koko kristinuskon. Kahden viikon ”helposta projektista” tuli kahden vuoden matka, jonka seurauksena Lee tuli kasvotusten Jeesuksen ristin sanoman kanssa ja sai antaa elämänsä Jeesukselle.

Lee Strobelin tarina Tapaus Kristus (The case for Christ) on tutustumisen arvoinen kirjana tai elokuvana.

Pääsiäisen aikaan vietämme useaan otteeseen ehtoollista, joka julistaa Jeesuksen kuolemaa, ylösnousemusta ja takaisin paluuta.

Taneli Hieta-Koivisto
nuorisopastori

 

Loistava Huhtikuu -tilaisuudet
ke 10. ja ke 24.4.2024 klo 19.00

Tervetuloa evankeliumin äärelle Loistava Huhtikuu -tilaisuuksiin! Evankelistat Miika Aalto ja Nicklas Ljungman yhdessä Henry Lindemanin kanssa kutsuvat sinut ja ystäväsi kuulemaan elämää muuttavasta Jumalasta. Tätä ei kannata missata! Tilaisuuden jälkeen kahvit kirkon alakerrassa.

 

Porin Helluntaiseurakunta -yhdyskunnan vuosikokous on su 21.4. klo 12.15. Esillä ovat sääntömääräiset asiat.

 

Jumalanpalveluksessa solutyön teema su 14.4.

Seurakuntamme solutyön koordinaattori Maija Peltomäki ja seurakuntapastori Tommi Törnroos kertovat tuoreita terveisiä solutoiminnasta ja jakavat tulevaisuudennäkymiä seurakuntamme solutyön parista. Tervetuloa kuulemaan siitä, mitä Jumala tekee keskellämme ihmissuhteiden kautta. Lue lisää solutyöstä alta!

 

Satakunta United -nuortenleiri pe-su 26.-28.4.

Järjestämme yhdessä kolmen muun seurakunnan kanssa yhteisen nuortenleirin Houhajärven leirikartanolla Vammalassa.

Jos perheeseesi tai vaikutuspiiriisi kuuluu 14-24-vuotiaita nuoria, vinkkaa ihmeessä leiristä!

 

The Machine Gun Preacher vierailee seurakunnassamme 

Perjantaina 10.5. klo 19 Sam Childers “The Machine Gun Preacher” puhuu tilaisuudessa. Sam tuli tunnetuksi hänestä kertovan elokuvan kautta. Entinen moottoripyöräjengi rikollinen tuli uskoon ja antoi elämänsä lapsisotilaiden pelastamiseksi Sudanissa. Nyt kannattaa tulla mukaan ja kutsua kavereita, jotka eivät niin usein vieraile kirkossamme! 

 

Lasten kesäleirin ilmoittautuminen on auennut

Lasten kesäleiri järjestetään 25.-29.6.2024 Vammalan leirikartanolla. Ilmoittautuminen leirille on auennut seurakunnan nettisivuilla.

Jos sinulla on mahdollisuutta tulla leirille töihin tai olla auttamassa leirin toteutuksessa muuten, ole yhteydessä leirin johtajaan Taneli Hieta-Koivistoon 050 359 3529.

 

Seurakuntalainen - Ismo Karjalainen & Charlotta Vuori

Solutoiminta yhdistää 

Ismo ”Ipe” Karjalainen oli jonkin aikaa kokenut kutsumusta solutoimintaan, kun seurakuntamme solutyön koordinaattori Maija Peltomäki pyysi häntä mukaan vetämään miesten solua. ”En ole koskaan kokenut olevani johtajatyyppiä ja aluksi toiminta jännittikin”, Ipe kertoo ja jatkaa: ”Vasta aloitettuani solussa olen ymmärtänyt, mistä toiminnassa oikeasti on kyse. On ollut hienoa kokea solulaisten yhteenkuuluvuus, hengellinen kasvu ja porukan hitsautuminen yhteen.”

Miesten solu kokoontuu kirkolla keskiviikkoisin kahden viikon välein klo 19. Mukana on tällä hetkellä kuusi 32-42-vuotiasta miestä ja mukaan mahtuu vielä uusiakin. Tyypillisesti ilta aloitetaan teekupillisen äärellä kuulumisia vaihtaen ja sopivan rupattelun jälkeen siirrytään opetustuokion pariin, jonka jälkeen keskustellaan ja rukoillaan. ”Käymme läpi Nouse ja loista -opetussarjaa, josta katsotaan joka kokoontumiskerta opetusvideo, josta nousee illan teema. Toki on mahdollisuus aina tuoda omia asioitaan esille; suunnitelmat eivät ole kiveen hakattuja. Joskus kannetaan kaveria enemmän ja rukoillaan”, Ipe kertoo illan kulusta ja jatkaa: ”Solussa kokee syvästi uskovien välistä yhteyttä ja se antaa voimaa arkeen. Opetustuokiot alkavat perusasioista. Vetäjän tai mukanaolijan ei tarvitse osata syvällistä teologiaa; paikallaolo riittää ja huokaus Jumalan puoleen.”

Ipen arki sujuu vaimon kanssa, kolme aikuista lasta asuvat jo pois kotoa. ”Odotamme perheeseemme uutta jäsentä, tyttärellämme on laskettu aika huhtikuussa”, Ipe kertoo uudesta isovanhemmuuden tittelistä.


Solu on väylä seurakuntaan

Charlotta Vuori kertoo olevansa kolmen lapsen äiti ja yhden miehen vaimo. Vuoren perhe tuli seurakuntaamme evankelisluterilaisen kirkon yhteydestä. Charlotta kertoo, että he kaipasivat lapsilleen syvempää hengellistä kasvatusympäristöä ja meidän seurakunnastamme löytyivät Skidikirkko-tapahtumat, jotka edelleen johdattivat myös vanhemmat seurakuntamme yhteyteen. Charlotta löysi oman paikkansa naisten solusta. ”Solussa uskaltaa pohtia ja ihmetellä asioita eri tavalla kuin isossa porukassa ja koen solutyön kiinnittävän seurakuntaan hienolla tavalla. Olen kokenut solun henkireikänä ja voimaannuttavana hengellisenä yhteytenä”, Charlotta kertoo.

Naisten solu jatkui muutamia kertoja, kunnes solun vetäjä joutui työn lopettamaan. Charlotalle jäi fiilis, että ehkä hän voisi alkaa vetämään omaa solua. ”Asia oli vaikea ja kipuilin paljon asian kanssa. Mietin sitä paljon ja lopulta sanoin Jumalalle, että tarvitsen merkin, mitä mun pitää tehdä”, Charlotta sanoo ja jatkaa: ”Seuraavassa jumalanpalveluksessa Maija tuli kysymään multa, että voisinko ryhtyä vetämään naisten solua. Se oli minulle pyytämäni merkki.” Charlotta aloittaa solun vetämisen touko-kesäkuussa. Muutama on jo ilmoittautunut mukaan, mutta lisääkin naisia mahtuu joukkoon. 

”Ajattelin solun peruskaavaksi, että katsomme ensin Nouse ja loista -aineiston jakson soluhetkemme alkuun, jonka jälkeen keskustelemme ja rukoilemme. Ilta voisi päättyä yhteiseen kahvihetkeen. Upeinta solussa on luottamus ja huolenpito, joka pienessä porukassa syntyy solulaisten välille.” 

Jos koet halukkuutta solun vetämiseen tai haluaisit päästä mukaan solun jäseneksi, ota yhteyttä Maija Peltomäkeen, hän koordinoi seurakuntamme solutyötä. Maijan puhelinnumero on 050 388 1144.


 

Seuraa seurakunnan tilejä myös somessa!

@porinhelluntaiseurakunta

 
Previous
Previous

toukokuu 2024

Next
Next

MAALISKUU 2024